Zwinność w organizacji to nie narzędzie, a stan umysłu i kultura – od fixed do growth mindset w HR i L&D, czyli o Agile HR

Środowisko biznesowe jest bardziej niepewnie niż kiedykolwiek. Termin „agile” był do niedawna nieco egzotycznym pojęciem w świecie HR, w organizacjach niemających bliskich relacji z software house’ami. W tej chwili sytuacja się zmienia. Jak grzyby po deszczu pojawiają się poradniki i szkolenia wspierające profesjonalnych HR-owców w zwinny świat. Coraz więcej specjalistów odpowiedzialnych za kulturę organizacji i kompetencje, dodaje do listy nowe certyfikaty, ze słowem „agile” w tytule.

Zainteresowanie HR tym obszarem nie wynika już tylko z konieczności zaspokojenia potrzeb wewnętrznych klientów biznesowych, ale ma związek ze zmianą świadomości i sposobu pracy, który pozwala szybciej przewidywać zmiany i sprawniej adaptować do nich model rozwojowy organizacji. Po wielu latach szerzenia wizji organizacji uczącej się, słowo staje się ciałem. Systemowe myślenie o organizacji jako całości, idea ciągłego doskonalenia procesów, priorytetyzacji przepływu pracy, klientocentryczność i humanocentryzm, czyli wsłuchiwanie się i angażowanie w proces decyzyjny tych, którzy są najbliżej procesów obsługiwanych przez HR, to znak naszych czasów.

Zwinne podejście wymaga od ekspertów HR gruntownej przebudowy stosowanych na co dzień metod, ale przede wszystkim zmiany sposobu myślenia. Odpowiedni mindset jest tym, na czym idea Agile opiera całą swoją strukturę. Stan umysłu warunkuje jakie wartości będą kierować działaniem, na jakich zasadach działania będą przebiegać, jaki kształt przybiorą poszczególne procesy i wreszcie z jakich narzędzi będą korzystać zespoły (HR i wszystkie pozostałe).

Agile HR we wszystkich swoich działaniach świadome jest kierunku biznesowego, w jakim zmierza organizacja i wszystkie swoje działania podporządkowuje temu kierunkowi. HR w erze świata VUCA (świata zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności) chce być jak najbliżej rytmu zmieniającej się rzeczywistości, dlatego działa jak wytrawny naukowiec, tworząc wartościowe rozwiązania w oparciu o fakty, korzystając z metody Design Thinking: zbiera istotne informacje, projektuje prototypy rozwiązań, testuje, zbiera feedbacki, prowadzi wiele eksperymentów i dąży do doskonałości. Rozwiązania HR w zwinnym stylu łączą w sobie wartości klienta, wartości biznesu i wartości pracowników. Pracownicy są nieustannie angażowani, nie tylko do tworzenia i realizacji procesów biznesowych, ale także do mapowania kompetencji, identyfikacji luk i decydowania o ścieżce rozwoju, która najbardziej przysłuży się tworzeniu wartości biznesowej.

Cykl Deminga i iteracje, to pojęcia opisujące sedno zwinnej organizacji i zwinnego HR. Działanie metodą stawiania mniejszych kroków, ale bardziej adekwatnych do rzeczywistości i lepiej zbliżających do celu, to codzienność HR-owca, który poważnie traktuje złożoność organizacji i któremu zależy na skutecznym działaniu.

Nowoczesny HR w organizacji uczącej się, działającej zgodnie z filozofią Agile kładzie duży nacisk na budowanie kultury organizacji opartej na bezpieczeństwie psychologicznym, przyzwoleniu na eksperymentowanie i popełnianie błędów, które istotnie wpływa na przyspieszenie procesu nauki. Zwinne, iteracyjne podejście, oparte na małych krokach umożliwia dostarczanie wartości dla organizacji i klientów w sposób ciągły. Dzięki zwinnemu podejściu, HR w dużym stopniu zmniejsza prawdopodobieństwo rozczarowań nietrafionymi, choć często rozbudowanymi i kosztownymi projektami rozwojowymi. W Agile HR na pozytywny efekt nie trzeba czekać, on jest widoczny już po pierwszym kroku. Dzięki temu ludzie będący najważniejszą częścią organizacji, stają się coraz bardziej zaangażowani, kompetentni i zadowoleni – co więcej mają możliwość nieustannego dzielenia się tym szczęściem z innymi. Efekt synergii gwarantowany.

Podobne posty